Varför rika blir rikare...

Mitt första inlägg ska handla lite kort och konsivt om De rika. Det hela började i våras när jag på stan såg affischer som "ung vänster" hade satt upp på rika ungdomar med champagne och cigarr. Kommer inte ihåg rubriken men jag tror många har sett och kommer ihåg den. Sammanfattningsvis stod den för att de rika blir rikare och de fattigare blir fattigare. Usch tycker dom...

Detta tycker jag är skitsnack. Mitt öppningsargument är följande: Ja självklart finns det dom som har fötts med en silversked i munnen och lever fortfarande på gods med häst och vagn som de har haft sedan Gustav Vasas tid men vi snackar om 0,0x% av Sveriges befolkning. Man skulle kunna säga att det lika stor procent som idag lever alldeles för dåligt och inte får ut sjukförsäkring etc. när de definitivt borde ha det. Sverige eller något annat land är inte perfekt, och alla kan ha otur respektive tur...

Men det är faktist så i Sverige att jobbar man så kännar man. Dom som har tjänat ihop en ordentlig summa och kan leva gott på gamla Övfre och kanske skämma bort sina barn har ju förmodligen förtjänat det! Sen kan jag inte påstå att det är varken din eller min eller ung vänster rätt att säga till dom här rika knösarna hur dom ska uppfostra sin barn, det är upp till var och en.

Om vi då avstår från de extrema exemplaren så kan man kanske säga så här. Du skaffar dig en bra utbildning, du tjänar efter ett par år ca 45000+ brutto. Du känner dig nöjd med dig själv, framför allt för att du känner att du har på något sätt säkrat stabila och bra förutsättningar för dina barn. Om någon då skulle säga till dig: " Visst skulle du kunna tänka dig att efter 7 års studier på universitet kunna gå ner till ca 20000:- brutto så att någon annan som inte alls har lagt ner den mödan, pengarna och energi på att plugga oxå ska kunna tjäna 20000 brutto. Nu ska vi inte gå in på anledningen till det, det är jag alldeles för trött för men jag hoppas att ni fortfarande hänger med på hur jag tänker...
Är det rimligt? jag menar, jag kan bara prata för mig själv när jag säger att jag inte vill leva i något Robin Hood samhälle. Vi har ett bra skattesystem i Sverige som ska täcka sånt och som jag nämnde i början, det finns undantag, åt båda hållen.
Den som sliter ska också tjäna på det. Så sluta hacka, klaga, avundas det stackars barnen med en flaska krüg i handen. Hade ni varit så mycket annorlunda?

Personligen: Tror inte det.... No-Name Lager Rules btw

Kommentarer
Postat av: Ergo

Moget att ta bort kommentarer, men du har fortarande skrivit "kännar" i texten.

2011-02-04 @ 21:29:08
Postat av: ahlberg

håller med till 100%



2011-02-05 @ 17:36:45
Postat av: Anonym

Din jävla lök.

2011-02-06 @ 11:34:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0